tisdag 15 december 2009

Julen knappar in...

Julkorten är skrivna och skickade. Passligt till sista dagen med sänkt porto för inhemska julhälsningar. Korten beställdes i år från Håll skärgården ren rf.

Finlands seglarförbund rf i samarbete med Finlands båtförbund rf ger ut tidningen Nautic, vilken damp ner med en rejäl smäll genom postluckan idag. Personligen ögnar jag allt som oftast igenom den, men idag fastnade jag givetvis för "tuotevinkit joululahjoiksi" - med hänvisning till vårt tidigare blogginlägg ("Julklappstips för den stilmedvetna").

På s. 20-21 tipsas läsarna om allt från färgglada espressokokare till ett set bergskilar. Noterade även Globe hope segelprodukter längst ner till höger. Min stora favorit blev dock barnboken Oskarin venekirja (Oskars båtbok) skriven av Aleksi Bardy (2001). Att jag inte hört talas om den tidigare!

Försjunken i fåtöljen njuter jag nu av en utlånad version av Oskars båtbok och avundas Oskars farfar som har en samling på 16 radioapparater inne i ruffen på sin träskuta. Illustrationerna av Ville Salomaa är förträffliga och viktig teori tas upp på ett vettigt men roligt sätt. Perfekt gåva med andra ord!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar