onsdag 20 april 2011

ROOPE

Igår skramlade det i postluckan och till min lycka var det vårens nummer av ROOPE som förde oljud. Tyckte att den kändes ovanligt tunn, men tänkte inte desto mera utan bläddrade godtroget vidare. Till de som inte är bekanta med ROOPE kan jag avslöja att halva numret alltid består av både den finska och den svenska versionen. Så plötsligt befann jag mig alltså vid sista bladet och till min förfäran insåg jag att den svenska verisonen var spårlöst försvunnen.

Så där smådiskret kan jag ju nämna att svenskans ställning i Finland är för tillfället en mycket het komponent i den politiska diskussionen. Så igår i riksdagsvalets efterdyningar fattade jag tangentbordet snabbt och sände in ett lite oroligt e-mail till ROOPE: "Får jag fråga, är det ett misstag att den svenska versionen av numret uteblivit?" Svaret kom snabbt och kort sammanfattat: "Ni är säkert registrerade som finskspråkiga och därför har ni fått den finska tidningen. Vill ni byta till svenska?" Jag andades ut.

Läs mera om ROOPE här och vi inser att tidningen faktiskt förnyats och blivit tjockare än förut. Så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar