lördag 3 oktober 2009

Höstsysslor


Höstfärgerna glöder allt intesivare, under frostnätterna kryper kvicksilvret allt längre under noll och dagarna med frisk kylig luft och höga skyar slutar med att solen dag för dag sjunker under horisonten i väster tidigare än kvällen innan.

Till min stora förtret har jag inte hunnit ner till varvet så ofta som jag skulle ha velat. Caramia är nog tömd på alla grejer, pinaler och förnödenheter som tillbringat sommaren ombord (en del sådana som skepparen varit lyckligt ovetande om). Durkarna är bortplockade, luckorna står öppna och torrbollen slukar eventuell fukt som samlas inombords. Men det återstår en hel del på min "bör fixas" lista.

Tecken som berättar om höstens ankomst här hemma är lackpenslar på diskbänken och diverse båtgrejor i en hög mitt på arbetsrumsgolvet, till Hennes stora förtret. Men det handlar om en process, dessa höstsysslor. Långsamheten kan märkas även på varvet, visst pysslas och meckas det men inte med samma intensitet som under vårkvällar och -helger. Det gäller att erkänna att sommaren faktiskt är slut, att anpassa sig till vardagen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar