torsdag 26 november 2009

Vindkraft?!

Vindkraft, javisst!

Men i vår vackra skärgård?

I hjärtat av världsnaturarvet, på det vackra Bergö...

Ofta tar människor starkt ställning för eller emot något som de egentligen saknar gedigen kunskap om. Åsikterna baseras sällan på fakta. Lika ofta hör jag personer vara anhängare, eller motståndare, av en företeelse, i princip.

Det senare tänkandet beskriver vindkraftsdebatten väldigt väl. Jag får alltid, den skärgårdsvän jag är, en nästan ohämmad lust att ropa ut,

-Vad tycker du i praktiken då?!

Tänker vi på vilka konsekvenser vårt agerande får för människorna och miljön som direkt berörs av omvälvningarna som vi i princip stöder?

http://www.flickr.com/photos/blairlittle/ / CC BY-NC-ND 2.0

Artikel på svenska.yle.fi

Det hela började egentligen med köpet av tidningen Puuvene där en notis i Classic Boat (augustinumret) refererades. Upptakten till denna kan läsas på RYA:s webbplats här.
Handlar även den om vindkraft...

Nu har jag skrivit av mig frustrationen av okänt ursprung! (som knappast hade väldigt mycket med vindkraft att göra).

Återstår bara att önska er, bästa läsare, god natt. Vi återkommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar